Tuesday, January 18, 2011

BUSANA CARA PEMAKAIAN PERSEMBAHAN


BAJU BODO

    Taylor (1958) telah mengemukan konsep budaya yang bererti civilization, meletakkan fungsi pakaian sebagai sesuatu yang diperlukan dalam masyarakatnya. Sebagai unsur budaya pakaian melalui tingkat perkembangan atau evolusi yang panjang melibatkan kepakaran, pengetahuan, kepercayaan, seni, moral dan pantang larang. Di sini, pakaian tidak hanya berfungsi sebagai gunaan, bahkan dinilai dapat mewakili cita rasa masyarakat yang melibatkan persoalan simbol dan estetika.

    Busana dapat memperlambangkan cara pemakaian serta perhiasan oleh masyarakat Bugis di Selangor melalui aspek perlengkapan. Terdapat 7 perkara utama yang perlu dilengkapi bagi meliputi cara pemakaian busana tarian Poja di negeri Selangor iaitu;

1) Bahagian Atas Badan – Baju Bodo/Baju Labbu
2) Bahagian Bawah Pinggang – Kain Sarung Lipa Sabbe
3) Bahagian Kepala – Mahkota (Bando)
4) Bahagian Telinga – Anting-anting (Bangkarak)
5) Bahagian Tangan – Gelang Tangan (Tigerro Tedong)
6) Bahagian Dada – Kalung Panjang (Geno Ma Bule)
7) Bahagian Pinggang – Ikat Pinggang (Salipi)

    Busana yang digunapakai di dalam persembahan tarian Bugis Selangor ini merupakan gaya pemakaian ketika perasmian Muzium Sultan Alam Shah pada 02 Semptember 1989. Busana tersebut masih mempunyai nilai dan ciri tradisi Bugis tempatan di negeri Selangor yang telah dinyatakan oleh Dato’ Paiman (Temu bual peribadi, 07/08/2020).


    Kain yang digunakan sebagai kain sarung diperbuat dari kain sutera corak Bugis yang dikenali dengan nama Lipa Sabbe atau Lipa Garusu dan memiliki lipatan kipas yang bernama Ombak Beralun di bahagian belakang kain. Lipa ialah kain sarung sutera utama yang pertama perlu dipakai sebelum memakai baju Bodo. Bahagian belakang baju akan dimasukkan ke dalam kain sarung bagi memperlihatkan lipatan kipas pada bahagian belakang kain sarung. Terdapat juga kain sarung yang diikat di bahagian pangkal kain di sisi kiri dan selebihnya dipegang oleh si pemakai. Berdasarkan gambar 5.1 merupakan cara pemakaian busana yang digunakan di dalam tarian Poja oleh Kumpulan Kesenian Muzium Sultan Alam Shah pada tahun 1990. 



    Terdapat 5 perhiasan utama yang lengkap yang digunakan di dalam tarian Bugis di negeri Selangor oleh penari wanita sebagai pelengkap atau penyeri.

BANDO

    Perhiasan yang digunakan dibahagian kepala digelar mahkota atau Bando berwarna perak atau kuning cair yang diperbuat dari aluminium, dihiasi dengan motif-motif bunga dan daun disepanjang cekak atau perhiasan kepala tersebut. Sekiranya penari bergerak ketika menarikan tarian ini, bunga-bunga dan daun-daun yang menghiasi Bando tersebut juga akan turut bergoyang-goyang seolah-olah turut menarikan tarian tersebut.

BANGKARAK

Anting-anting (Bangkarak) yang di pakai di bahagian telinga untuk hiasan telinga.
GENO MA BULE

    Rantai yang digunakan pula digelar kalung panjang (Geno Ma Bule). Rantai ini memiliki sembilan pecahan bunga yang disusun bagi menyerikan bahagian dada. Ada pendapat yang mengatakan bahawa Sembilan pecahan bunga melambangkan Sembilan beradik susunan sembilan Daeng yang terkenal di Negeri Selangor. Terdapat juga pendapat bahawa pecahan sembilan melambangkan Negeri Selangor yang memiliki sembilan daerah.

TIGGERO TEDONG

    Pada bahagian pergelangan tangan pula akan dihiasi dengan gelang panjang (Tigerro Tedong) yang diperbuat dari aluminium berwarna perak atau kuning cair. Gelang panjang ini juga dihasilkan dengan motif-motif bunga dan daun. Apabila gelang tangan ini dipakai oleh para penari, ia akan menutup separuh dari lengan mereka.


SALIPI

    Ikat pinggang (Salipi) atau tali pinggang emas/perak juga digunakan bagi melengkapkan dan memperkemaskan lagi ikatan kain sarong. Salipi atau tali pinggang digunakan setelah tarian Poja mula diperkenalkan kepada khalayak. Pada masa dahulu, tali pinggang tidak digunakan kerana penari hanya mengikat sahaja pangkal kain.


No comments:

Post a Comment