Tuesday, January 18, 2011

PENGENALAN


    KHAIRUL ANUAR BIN ZAINUDIN ANAK SENI KELAHIRAN NEGERI JOHOR DARUL TAKZIM, MERUPAKAN GRADUAN IJAZAH SARJANA (2021) DI DALAM BIDANG SENI PERSEMBAHAN MELAYU DI AKADEMI PENGAJIAN MELAYU UNIVERSITI MALAYA. MEMILIH DALAM MEMBUAT PENYELIDIKAN TENTANG TARI BUGIS DI NEGERI SELANGOR DENGAN TAJUK “TARIAN POJA DALAM MASYARAKAT BUGIS DI NEGERI SELANGOR: KAJIAN REKONSTRUKSI STRUKTUR TARI”. JUGA MERUPAKAN GRADUAN IJAZAH SARJANA MUDA TARI KOREOGRAFI DENGAN KEPUJIAN DARI ASWARA (2016). MEMPUNYAI PENGALAMAN DI DALAM BIDANG SENI TARI DAN TEATER BERMULA PADA TAHUN 1997 DAN BEKERJA SEBAGAI ARTIS BUDAYA DI KUMPULAN KESENIAN NEGERI SELANGOR SELAMA 12 TAHUN (1999-2011) . BELIAU PERNAH DIANUGERAHKAN ANUGERAH KHIDMAT CEMERLANG KERAJAAN NEGERI SELANGOR (2009) DAN MERUPAKAN MANTAN PENGAJAR/JURULATIH TARI DI SEKOLAH SENI MALAYSIA JOHOR BAHRU (2011-2013).

    BELIAU TELAH BANYAK MERANGKUL PELBAGAI ANUGERAH PERTANDINGAN TARIAN DAN MELIBATKAN DIRI DENGAN PELBAGAI PERSEMBAHAN DI DALAM DAN LUAR NEGARA YANG MELIBATKAN KOREOGRAFI PERSEMBAHAN KHUSUSNYA TRADISIONAL SEPERTI INTERNATIONAL DANCE COMPETITION AUSTRIA DANCE OPEN 2020, INTERNATIONAL DANCE COMPETITION AMSTERDAM DANCE OPEN 2019, PJ FAIR FOLKLORE INTERNATIONAL FESTIVAL 2018, FESTARI PJ (2016, 2017, 2018 & 2019), FESENI UNIVERSITI MALAYA (2014-2019), FESTIVAL COLOUR OF THE WORLD (2012-2019). SELAIN ITU, BELIAU TERLIBAT DENGAN PELBAGAI PRODUKSI SEPERTI DANCE OF MALAYSIA 2014, HANG LI PO ASWARA (2015), ADUH SEROJA ASWARA (2015), MAIN ZAPIN ASWARA 2016, JALAN PRIMADONA 2016, SECTION BY STATION 2017, TEATER MEK MULUNG HIKAYAT PUTERI 12 BERADIK (2018), TEATER GEMILANG SEBUAH MUZIKAL (2019) DAN LAIN-LAIN.

    BAKAT SEMULA JADI BELIAU INI TURUT PERNAH DICALONKAN DAN MEMENANGI KATEGORI BEST COSTUME DESIGN, STYLING & MAKE UP (MUSICAL THEATER) DI 16TH BOH CAMERONIAN ARTS AWARD 2018 DI DALAM PRODUKSI TEATER MEK MULUNG HIKAYAT PUTERI 12 BERADIK.

    KINI BELIAU TELAH MENUBUHKAN SEBUAH SYARIKAT CHOREOARTS STUDIO BERSAMA RAKAN KONGSINYA BAGI USAHA MENERUSKAN MINAT DAN CINTANYA TERHADAP BIDANG SENI TARI DI DALAM BIDANG KOREOGRAFI, PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN TARI DI MALAYSIA.



PENGENALAN

     Negeri Selangor merupakan salah sebuah dari 13 negeri yang terdapat di Malaysia. Keluasan kawasan negeri Selangor meliputi tanah seluas 7,956 kilometer persegi yang terbahagi kepada sembilan buah daerah iaitu Sabak Bernam, Kuala Selangor, Klang, Kuala Langat, Sepang, Hulu Langat, Petaling, Gombak dan Hulu Selangor. Selangor mempunyai nilai sejarah, warisan dan kebudayaannya yang tersendiri, misalnya muzik cempuling, permainan wau kapal Selangor, sulaman kelingkan, kain telepuk, gasing Selangor, tarian Poja Selangor, tarian piring Selangor dan banyak lagi.

    Mahadzir (2017) mengatakan bahawa Tarian Poja merupakan sebuah tarian yang sangat popular di Negeri Selangor pada sekitar tahun 1990 di dalam penulisan artikel Dewan Budaya yang berjudul Tarian Poja Bugis Selangor, Dewan Bahasa Dan Pustaka, (pp. 24–29). Menurut Mohd. Asruddin Bin Selamat yang berumur 51 tahun, seorang Pembantu Kanan di Muzium Sultan Alam Shah merupakan seorang pemuzik kumpulan Kesenian Negeri Selangor pada tahun 1989 yang turut merupakan salah seorang ahli yang pertama mempelajari muzik yang bermain alat muzik seruling Bugis di dalam kumpulan tersebut ketika itu, beliau mempercayai bahawa Tarian Poja ini berasal dari tarian Pakkuru Sumange, Sulawesi Selatan ini telah dibawa ke Selangor pada tahun 1988. Melalui temubual bersama Mohd Asruddin (2016) tarian ini dibawa oleh Andi Ugie Kamariah yang merupakan seorang pereka tari dari Makasar Sulawesi, Indonesia. 

    Tarian Pakkuru Sumange ini telah dibawa oleh Andi Ugie Kamariah untuk Kumpulan Kesenian Muzium Sultan Alam Shah yang kini dikenali sebagai Perbadanan Adat Melayu Dan Warisan Negeri Selangor (PADAT). Atas tujuan daripada Kerajaan Negeri Selangor dalam perkara ke 4 iaitu mengkaji aliran kebudayaan yang berlaku dari Indonesia ke Malaysia dan menerapkan unsur-unsur kebudayaan termasuk adat istiadat, adat resam, pakaian, senibina dan sebagainya khususnya di negeri Selangor dari dahulu hingga ke hari ini.

    Namun tarian Poja Bugis Selangor ini mempunyai unsur-unsur mirip dan persamaan dengan tarian Pakkurru Sumange Sulawesi Selatan di daerah Soppeng Indonesia, iaitu sebuah tarian yang memberi simbolik tanda hormat atau salam sejahtera bagi tetamu yang datang dan bagi tuan rumah memohon doa restu atas kesejahteraan dan keakraban dalam silaturahim.

    Tarian Poja Bugis Selangor dipercayai memperlihatkan sebuah tarian yang melalui proses rekonstruksi dan penciptaan semula (reinvention) tari yang melambangkan tradisi di Selangor atas tujuan dan fungsi tertentu. Walaupun salah satu tujuan rekonstruksi adalah untuk menghidupkan semula sebuah tradisi, hakikatnya proses ini lebih banyak menyaksikan penciptaan semula tari berkenaan (Mohd Anis, 2004, pp.159-166). Kesan proses rekonstruksi terhadap tari tradisi sering dikaitkan dengan berlakunya perubahan dan penyesuaian yang berbeza-beza bergantung kepada situasi sesebuah persembahan. Perubahan dan penyesuaian ini telah memberi kesan terhadap bentuk, struktur dan gaya persembahan yang asal.

    Begitu juga dengan tarian Pattenun Selangor telah memperlihatkan sebuah tarian yang melalui sebuah proses penciptaan semula terhadap bentuk pengayaan dan pergerakan yang telah dilakukan oleh Andi Ugie Kamariah. Sebuah tarian asal yang dikenali dengan nama Pattenung ciptaan oleh Hj. Siti Nurhani Sapada pada tahun 1962 dari Sulawesi Selatan.

    Penulisan ini menyentuh tentang perkembangan dan penciptaan semula tari tradisi yang tercetus pada tahun 1989 iaitu melalui sebuah garapan tari yang dikenali sebagai tarian Poja dan Pattenun bagi masyarakat Bugis di negeri Selangor. Di mana tarian ini dilihat mempunyai persamaan dengan sebuah tarian dari Sulawesi Selatan yang dibawa masuk ke negeri Selangor pada tahun 1988.





1 comment:

  1. salam. tahu tak contact org yang tahu tentang tarian poja nie?

    ReplyDelete